Helena - Josephine Angelini

Helena
 
Författare: Josephine Angelini
Orginaltitel: Starcrossed
Serie: Starcrossed #1
Sidor: 506
 
Handling:
Helena Hamilton är extremt blyg. Så blyg att hon faktiskt mår fysiskt illa av att dra till sig uppmärksamhet. Vilket inte är så lätt att undvika eftersom hon är lång, blond och vacker som en gudinna. Hon är dessutom fruktansvärt stark och övermänskligt bra på löpning.
Men den senaste tiden har underliga saker börjat hända, och hon hemsöks av blodiga mardrömmar och syner. Och när hon träffar Lucas Delos för första gången drabbas hon plötsligt av ett överväldigande hat och försöker döda honom. Inför hela skolan.
Trots det känner sig Helena oförklarligt dragen till Lucas, och bitvis börjar sanningen om vem hon är uppenbara sig..
 
När jag började läsa boken så kände jag nästan på en gång: Twilightkopia deluxe, den mystiske killen, hon är lite tillbakadragen, hon bor ensam med sin pappa, han har en stor familj osv. så var jag lite tveksam till om jag skulle tycka om den, men då tänkte jag, skit i det och koncentrera dig på storyn istället och det gjorde det mycket bättre. Tycker jättemycket om att det handlar om grekiska gudar och deras historia för den är väldigt intressant. JAg gillar Hector massor och även Ariadne. Även om den är rätt lång går den himla fort att läsa och när jag väl var inne i den sträckläste jag de sista 250 sidorna i bara ett nafs i fredags kväll. Den är bra och händelserik och det är lite twister som man inte riktigt tror , men samtidigt är mycket förutsägbart.
 
SPOILERS efter detta:
- ok den är väldigt lik twilight, speciellt då det kommer till Lucas familj, en synsk (tänker bara på Alice) och att Lucas kan märka om man ljuger får mig att tänka på Edward. Hector känns lite som Emmet på nått sätt.
-Ok gillade att Lucas egentligen skulle ha hetat Paris gillade jag skarpt!
 
 
Boken är ändå riktigt bra måste jag säga om man slutar tänka på likheterna med så många andra böcker och den tog sig verkligen på slutet.
 
                                                           Betyg 4/5


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vettansbocker.blogg.se

Jag är en brud på 29 år som älskar att läsa. Jag läser med YA, men även en hel del deckare och chicklit! Tänkte det skulle vara kul att skriva av sig om det man läser och hålla sitt minne i form:)

RSS 2.0