Cinder - Marissa Meyer

Cinder
Författare: Marissa Mayer
Orginaltitel: Cinder
Serie: Lunar Chronicles #1
Sidor: 397
 
Från adlibris:
"Askungen - inte sagan som du minns den, men en saga du aldrig glömmer!

Fartfyllt, roligt, spännande! Den romantisk sagan placerad i en hisnande framtid. Cinder - en cyborg med elak styvmor och mystiskt förflutet. Nu står hon i centrum för en intergalaktisk maktkamp. Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva ... Aldrig förr har sagan varit så aktuell - och inte för barn!"
 
Åh innan jag ens börjar skriva om boken måste jag bara säga att jag ÄLSKAR den!
Framsidan är snygg och stilren med röda askungefoten med metallbenet. Sjuksn snygg måste jag säga!
 
Den här boken tog mig med storm direkt jag började läsa, kunde inte sluta alltså. Den var lättläst, spännande, humoristisk och sorglig bitvis på samma gång. Man märker att det är en riktig retelling, men det är bra, oj så bra.
Jag gillar Cinder, hon känns så himla human och lätt at relatera till. Hon är ironisk och är riktigt underhållande att följa. Hon är känslosam och jag tycker det är underbart hur fin relation hon har med sin styvsyster.
Elaka styvmoder är elak, oja, precis som det ska vara och man vill bara hoppa in i boken och slå henne med en stekpanna eller något. Tycker det är skönt att styvsystrarna inte är så elaka som de är i vanliga askungen, utan det finns ett hjärta där under.
En annan favorit är Iko, vilket charmtroll! Underhållande och rättfram och alldeles underbar!
Prinsen känns mänsklig och human, ingen översittare, men gör allt för att sitt folk ska få det bästa och må bra.
Gillar att samtidigt som det är en retelling så är det även en dystopi och jag gillar konceptet väldigt mycket.
Drottningen från planeten Luna is a evil bitch, me like!
 
Men andra ord kan jag säga att jag ÄLSKAR boken och håller på längtra ihjäl mig till när Scarlet kommer till sommaren!
 
Måste passa på att tacka MIX för dett recensionsexemplar! Tack och bock gånger flera!
 
                                                                  Betyg: 5/5
                                                 



Kommentarer
Nilmas Bokhylla

Hehe, kan inte vänta på den svenska översättningen så har Scarlet som e-bok på engelska. Ska läsa så snart som möjligt :)

2013-04-12 @ 14:01:26
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vettansbocker.blogg.se

Jag är en brud på 29 år som älskar att läsa. Jag läser med YA, men även en hel del deckare och chicklit! Tänkte det skulle vara kul att skriva av sig om det man läser och hålla sitt minne i form:)

RSS 2.0