Själlös - Gail Carriger

Själlös
Författare: Gail Carriger
Orginaltitel: Soulless
Serie: Parasol Protectorate #1
Sidor: 365
 
Från adlibris:
"Att vara Alexia Tarabotti i det viktorianska London är inte det lättaste. För det första har hon ingen själ. För det andra är hon redan tjugofem år och fortfarande ungmö ett faktum som inte blir bättre av att hon är rejält kurvig, frispråkig och värst av allt halv­italienska. Men detta är bara början på Alexias problem. Döda vampyrer, alldeles för stiliga varulvar och hemliga sällskap är snart vardagsmat och frågorna hopar sig: Är hennes själlösa förmågor verkligen en tillgång? Vem är fienden egentligen? Och viktigast av allt: Finns det te?"
 
Vill börja med att tacka Styxx för detta recexet, gjorde mig superglad!
 
Ännu en bok som jag ÄLSKAR och jag har fått mig en ny favoritförfattare efter börjat läsa denna serie.
 
Boken är sjukt snygg till att börja med och jag gillar miljön i bakgrunden. Tycker om att det är samma tjej på alla framsidorna och att hon har ett litet speciellt utseende, för det är så jag föreställer mig Alexia.
 
Älskar miljön den utspelar sig i, jag menar viktorianskt London, då vill jag ju leva!
 
Alexia tycker jag är helt underbar, hon är ironisk och kan driva med sig själv och jag skrattar åt henne flera gånger under bokens gång! Hon är inte som andra och är absolut inte rädd för att säga vad hon tycer tll vem som helst. Hon känns som en stark kvinna som inte haft det roligast i sin familj då hon är "äldre" och ogift.
 
Jag gillar att hon är en själlös som gör så att de övernaturliga tappar sina förmågor då hon tar på dem.
 
Lod Macoon är en het skotte i mina ögon. Ojoj bara att han är från skottland och dessutom sådär svårtämjd och lite hetsigt humör  gör han till en stor favorit för mig. Jag tycker dessa två kompleterar varandra så bra och det är skönt att inte hela boken bara kretsar runt dem och deras kärlek till varandra, utan det är så mycket mer.
 
Finns dock en sak som driver mig till vansinne och det är MIss Hisselpenny, OMG skulle aldrig orka vara med henne mer än typ 5 minuter så måste säga att Alexia har ett ruskigt tålamod!
 
Boken är bra och jag sprang fort till biblioteket och lånade Chanslös ( ska köpa den, men 195 kr känns rätt dyrt måste jag säga) och har nu förhandsbokat hemlös som kommer 3:e Maj, kan inte gå nog fort! Har även Manga 1 + 2 och första boken i hennes spin off: etiquette och espionage!
 
                                                                     Betyg: 5/5
                                                     



Kommentarer
Linda

Den läser jag just nu:).

2013-04-12 @ 11:49:49
URL: http://www.nakit.webblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vettansbocker.blogg.se

Jag är en brud på 29 år som älskar att läsa. Jag läser med YA, men även en hel del deckare och chicklit! Tänkte det skulle vara kul att skriva av sig om det man läser och hålla sitt minne i form:)

RSS 2.0