The List - Siobhan Vivian

 
The List
Författare: Siobhan Vivian
Orginaltitel: -
Serie: -
Sidor: 332
 
Från Adlibris:
"An intense look at the rules of high school attraction -- and the price that's paid for them.
It happens every year. A list is posted, and one girl from each grade is chosen as the prettiest, and another is chosen as the ugliest. Nobody knows who makes the list. It almost doesn't matter. The damage is done the minute it goes up.
This is the story of eight girls, freshman to senior, "pretty" and "ugly." And it's also the story of how we see ourselves, and how other people see us, and the tangled connection of the two."
 
Framsidan är enkel men avspeglar ändå en higschool miljö väldigt bra. Tycker den är väldigt snygg från sidan också.
Jag älskar verkligen böcker som utspelar sig på skolor, det är så fascinerande med alla olika araktärer och vilken typ av grupp man tillhör. Osäkerheten och känslan av att vara utanför eller hålla ett sken av att vara någo som man inte är. Att man inte duger eller är snygg nog eller att man inte blir juden på de rätta festerna.
 
Allt som rör high school och alla stereotyperna tycker jag beskrivs på ett väldigt bra sätt i den här boken. Jag fastnar för alla karaktärerna. Först tyckte jag det var lite svårt att skilja de åt, men gick ändå rätt fort att lära sig och alla fångade mig på sitt eget sätt.
 
Listan som alla pratar om är att man antingen kommer vara fulast eller snyggast i sin årskurs och så får man följa alla tjejerna från listan. Det är varken lätt att vara på den snygga eller den fula sidan och man får se baksidan med att hålla sig snyggst eller smalast. Jag tycker det är otroligt fascinerande och intressant och jag blev väldigt sugen på att läsa mer av Siobhan Vivian, speciellt Burn for Burn som hon skrivit tillsamman med Jenny Han.
 
                                                                          Betyg: 4/5
                                                     
                                                       

 


Kommentarer
Anna - Boktycke

Burn for Burn är riktigt bra! Gillar The List också :)

2013-04-09 @ 19:47:43
URL: http://boktycke.se
Elin - Bokparadiset

Åh jag gillade denna så mycket, måste verkligen läsa något mer av henne!

2013-04-10 @ 11:30:16
URL: http://bokparadis.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vettansbocker.blogg.se

Jag är en brud på 29 år som älskar att läsa. Jag läser med YA, men även en hel del deckare och chicklit! Tänkte det skulle vara kul att skriva av sig om det man läser och hålla sitt minne i form:)

RSS 2.0