Peter Bergting - Dödens stad

Legenden om Morwhayle - Dödens stad
Författare: Peter Bergting
Orginaltitel: -
Serie: Legenden om Morwhayle #3
Sidor: 270
 
Från Bokus:
"Drakar, monster och otroliga äventyr - Sveriges bästa illustratör Peter Bergting imponerar som författare och fortsätter att måla upp en fantastisk värld i berättelsen om två syskons omtumlande resa. Med osviklig känsla för spänning, driv och magi tar Peter Bergting oss med till en hänförande värld som myllrar av monster, trolldom och mystiska varelser vars like ingen någonsin sett. Serien Legenden om Morwhayle är en fantastisk läsupplevelse för alla som uppskattar äventyr! I centrum står syskonen Arteil och Malda, som skildes åt som små och har vuxit upp med helt olika förutsättningar. Arteil bodde med sin far i en lugn småstad medan hans syster Malda växte upp hos den ondskefulle häxmästaren i hans döda stad. I den spännande fortsättningen måste syskonen kämpa tillsammans för att läka den sårade världen. De måste också ta reda på vad det magiska demonsvärdet vill ... Och hur ska det gå för varulven, bargesten och draken? Ett hejdundrande äventyr för alla mellan 9 och 99 år."
 
Till att börja med måste jag säga att jag älskar utseenden på eriens böcker, de är supersnygga och att det dessutom finns illustrationer i boken gör det ännu bättre! De är snygga i hyllan och jag älskar Peters illustrationer ( se bara de till astrid lindgrenböckerna)
 
När jag var yngre läste jag mycket fantasy, men det har blivit mindre med åren. DOCK har mitt sug efter bra fantasy stigit enormt efter denna serie. Jag gillar hela konseptet och jag tycker om att det finns med drakar. Syskonen är otroligt olika och jag stör mig lite på båda men på helt olika sätt, Malda känns så himla självisk och tänker bara på sig själv, även om hon förändras lite i boken. Arteil är lite mesig, men han växer!
Detta till trots gilar jag farten och hadlingen i boken och alla bikaraktärerna gör otroligt mycket, favpriten är ändå draken Gorgobestor, vill läsa mer om honom!
 
Det är många tvister i boken, vilket jag älskar! Man får luska sig till vem som är god och vem som är ont.
Fantasy är så fantastiskt för det finns inga gränser, me får skapa sin egen värld och bygga upp den precis som man vill och detta tycker jag att Bergting har lyckats med väldigt bra!
Jag hoppas verkligen att det kommer en fortsättning för då kommer jag hugga tag i den på en gång, för detta tycker jag är bra!
 
                                                                          Betyg: 4/5
                                                         
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vettansbocker.blogg.se

Jag är en brud på 29 år som älskar att läsa. Jag läser med YA, men även en hel del deckare och chicklit! Tänkte det skulle vara kul att skriva av sig om det man läser och hålla sitt minne i form:)

RSS 2.0