Farlig förmåga - Jessica Spotswood

Farlig förmåga
Författare: Jessica Spotswood
Orginaltitel: Born Wicked
Serie: The Cahill Witch Chronicles #1
Sidor: 336
 
Från adlibris:
"Cate och hennes systrar är häxor men det måste hemlighållas annars riskerar de att förvisas, fängslas eller till och med dödas. Storasyster Cate har lovat att beskydda sina yngre systrar men det blir komplicerat när hon hittar sin döda mammas dagbok. Om det som står i den är sant är de inte säkra - kanske inte ens från varandra ..."
 
Börja med omslaget som jag tycker är fantastiskt snyggt! Älskar det verkligen, känns mystiskt och vackert på samma sätt. Jag är så glad de behöll orginalomslaget när de översatte för de engelska paperbacken har fått nytt omslag som jag inte alls gillar lia mycket!
 
Jag måste säga att jag gillar alla tre systrarna väldigt mycket, de har olika personligheter, men fastnade för alla.
Cate kan man relatera till, hon är smart och tänker på ett sätt jag själv skulle göra. Genom att deras mamma inte finns mer så har hon tagit över ansvaret för sina systrar då pappan är väldigt frånvarande. Hon är överbeskyddande, men vill bara väl.
 
Maura är lite mer vild med knallrött hår och mer temprament, men jag gillar henne!
Lilasyster Tess måste vara den klokaste om finns för sin ålder och hon känns så fin och förståndig, men har lite humor på det.
 
Relationen mellan systrarna är fin och ansträngd på samma gång, som det kan vara syskon emellan.
 
Självklart finns det även en kärlekstvist i boken, men den tar inte över vilket jag tycker är väldigt skönt. Jag fastnade för Finn på en gång och hejar på han!
 
Boken håller ett bra tempo och det finns väldigt många intessanta karaktärer som jag tycker om. Jag tycker om miljön den utspelar sig i och kunde inte lägga ifrån mig boken.
Har hittat mig en ny favoritserie och längtar tills tvåan släpps på svenska!
 
                                                                Betyg: 5/5


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vettansbocker.blogg.se

Jag är en brud på 29 år som älskar att läsa. Jag läser med YA, men även en hel del deckare och chicklit! Tänkte det skulle vara kul att skriva av sig om det man läser och hålla sitt minne i form:)

RSS 2.0