Matchad - Ally Condie

Matchad
 
Författare: Ally Condie
Orginaltitel: Matched
Serie: Matched #1
Sidor: 350
 
Handling: Samfundet bestämmer. Vem du ska älska. Var du ska arbeta. När du ska dö.

17-åriga Cassia Reyes lever i en värld där Samfundet styr. Ett kliniskt rent samhälle där allt är bestämt på förhand. Det har blivit dags för banketten, något som Cassia har sett fram emot i åratal. Det är nu hon ska få reda på vem hon ska leva med resten av sitt liv, vem Samfundet har matchat ihop henne med för att uppnå största möjliga perfektion. Cassia har alltid litat på Samfundet, på att de fattar de rätta besluten åt henne: vad hon ska läsa och vad hon ska tro på. Så när Xanders ansikte dyker upp på bildskärmen under matchningsceremonin vet Cassia att han är hennes idealpartner - tills hon ser Ky Markhams ansikte flasha förbi under ett ögonblick, innan skärmen släcks ner.

Cassia börjar förstå att allt inte är som det verkar. Om Samfundet vet bäst, hur kommer det sig då att hon har parats ihop med fel person? Och vad händer om hon blir kär i någon annan, någon förbjuden, någon som inte är hennes utvalda?  

 
Jag tyckte om boken då jag läste den, MEN så fort jag la ifrån mig boken glömde jag som bort den. Tänkte inte på den utan tog upp den då jag hade tid över. De sista 150 sidorna gick dock väldigt fort att läsa och jag la inte ifrån mig boken en ända gång.
Cassia är intressant som person och jag gillar henne, jag älskar Xander, snacka om förstående kille! Ky har jag inte fastnat för sådär jättemycket.
Bitvis är den lite seg, men håller ett rätt bra tempo.
Att vakterna är vitklädda får mig att tänka på hunger games, någon annan med?
Dock älskar jag omslaget, tycker det är sjukt snyggt alltså! Och även de omslagen som kommer i fortsättningen.
 
Härifrån kan det komma SPOILERS:
- Jag tycker kärleken är lite lam på nå sätt, mellan henne och Ky alltså,den är ju fin och annars jämfört hennes med Xander fast är kanske för att jag än så länge gillar Xander mer.
- Alltså har de vanliga känslor och bara är inpräntade med att kärleken ska bestämmas genom en matchning och de bara accepterar? Jag menar Cassie känner ju väldigt fort känslor för Ky.
- Jag gillar verkligen reglerna coh hur de ska leva sina liv, att de är kontrollerade och får rätt matmängd, hur mycket det klarar av motionsmässigt och hur de kan klara av vissa situationer. Och gillar det här med pillrena i olika färger som har olika uppgifter, det gör ett stort plus för mig.
 
I det stora hela är det en helt ok bok som ja tyckte tog sig mycket på slutet och jag kommer absolut att läsa fortsättningen.
                                                       Betyg: 3/5
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vettansbocker.blogg.se

Jag är en brud på 29 år som älskar att läsa. Jag läser med YA, men även en hel del deckare och chicklit! Tänkte det skulle vara kul att skriva av sig om det man läser och hålla sitt minne i form:)

RSS 2.0