Between shades of gray - Ruta Sepetys

Between shades of grey
Författare: Ruta Sepetys
Orginaltitel: Between shades of grey
Serie: -
Sidor:338
 
Från adlibris: "One night fifteen-year-old Lina, her mother and young brother are hauled from their home by Soviet guards, thrown into cattle cars and sent away. They are being deported to Siberia. An unimaginable and harrowing journey has begun. Lina doesn't know if she'll ever see her father or her friends again. But she refuses to give up hope. Lina hopes for her family. For her country. For her future. For love - first love, with the boy she barely knows but knows she does not want to lose ...Will hope keep Lina alive? "
 
Tycker verkligen om framsidan på den här boken, den ensamma lövet somhar tagit sig upp genom snön och så taggtråden på sidorna. Den har sin innebörd och passar boken bra tycker jag för detta är en allvarsam bok.
 
Denna bok rörde mig hemsk mycket och jag tror inte man förstår hur bra man har det idag. Kan säga att vattnet som jag drack då jag läste denna bok var det godaste jag druckit då man vet att det finns dem som inte får vatten att dricka. Detta är något som faktiskt har hänt, människor har blivit behandlade på detta sätt och även om detta är en påhittad historia så är den baserad på händelser som hände under andra värdskriget.
 
Jag visste faktiskt inte så mycket om andra värdskriget och deras misär förutom koncentrationslägrena. Denna uspelar sig i Ryssland där Lina och hennes familj får jobba på en "betfarm" för att överleva på en daglig matdos på 300g. De är mycket död och misär runt omkring och jag kände verklige med Lina.
 
Det fina med den var att den ändå hade sina fina stunder, människorna hjälpte varandra och försökte stötta och finnas där för varandra och göra stunder som jul och födelsedagar speciella.
 
Boken kommer få ett högsta betyg av mig då jag tycker den är mycket realistisk och rör om mycket känslor.
 
                                                                   Betyg: 5/5


Kommentarer
Tessans Bokblogg

Är väldigt sugen på denna! Väntar på att den ska komma ut i pocket på svenska, då slår jag till! :D

2013-02-10 @ 13:53:08
URL: http://tessansbokblogg.blogg.se/
Nilmas Bokhylla

Jag är väldigt nyfiken på denna! Vann den på bokmässan men på svenska så får väl se när jag läser den :)

2013-02-11 @ 12:50:54
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vettansbocker.blogg.se

Jag är en brud på 29 år som älskar att läsa. Jag läser med YA, men även en hel del deckare och chicklit! Tänkte det skulle vara kul att skriva av sig om det man läser och hålla sitt minne i form:)

RSS 2.0